
Geçmişin Gölgesi
“Ağaç İrfan (Istıranca)” adlı oyunun ilginç bulduğum konusuyla başladım söze. “Ağaç İrfan (Istıranca)” Oynayan İnsan Tiyatrosu’nun ilk oyunu. Üzerinde bir yıldan fazla düşünülmüş, çalışılmış sıra dışı bir oyun, hem konusu hem anlatımıyla…
Konu olarak ‘Sabahattin Ali Cinayeti’ni esas alan “Ağaç İrfan (Istıranca)” adlı oyun, bir bakıma yaşadığımız toplumsal gerilemenin başlangıcına işaret ediyor. Bugün bir korku imparatorluğuna dönüşen gerici iktidar aygıtının, 63 yıl önce Sabahattin Ali Cinayeti ile kurulduğunu anlatıyor. O günden bugüne karanlıkta kalan aydın cinayetlerinin çözümü için de ilk olarak bu cinayeti tartışmaya açıyor ve bu tartışmanın gölgede kalan başka olaylar ve oyunlarla devam edeceğine ilişkin ipuçları veriyor.
İnsanların bilip de söylemediğini bir meşe ağacı söylüyor ve çok şaşırıyor; insanların dilsizleri andıran sessizliğine, duyarsızlığına, anlayışsızlığına… Bir ağaç bile tepkisini yaprak açıp, dökerek anlatıyor; ama konuşan, düşünen, yürüyen insan yine de tepkisiz kalıyor bütün olaylara…
Oyunun Gölgesi
Serkan Bilgi’nin yazıp, Halil Ersan’ın ‘sahneye koyduğu oyunda, konu kadar sahneleme tekniği de dikkat çekiyor. Oyun, gölge tiyatrosunun dünyadaki çağdaş uygulamalarından faydalanıyor. Oyunun büyük bir bölümü sahneyi kaplayan dev perdeye yansıtılan gölge ve silüetlerle anlatılıyor. Oyunda anlatıcı olan Ağaç İrfan (Halil Ersan) dışında diğer bütün oyuncular perde arkasında görev alıyor ve asıl oyun perde arkasında oynanıyor. Böylece ‘fail-i meçhul’ cinayete yerinde bir gönderme yapılıyor. Gölgede kalanları sahne önünde hiç görmüyoruz. Çünkü onları aydınlatmak için Sabahattin Ali ve bir çok aydını karanlıkta bırakan perdeyi kaldırmak ya da olayları gölgeleyen perdeyi yırtmak gerekiyor.
İkişehir Müzik Topluluğu’nun müzikleriyle eşlik ettiği oyunda, Halil Ersan’ın yanı sıra Cansu Fırıncı, Beran Soysal, Erhan Alpay, Seyma Peçe rol alıyor.
Tiyatronun yaşadığı kuramsal ve biçimsel arayışa yanıt bulabilmek (olabilmek) umuduyla yola çıkan; daralan, ufalan tiyatrolara inat ‘birlik’ çağrısı yapan, zümre tiyatrosu olmayı reddererek tüm insanlara birden seslenen Oynayan İnsan Tiyatrosu’nun bu ve benzeri projelerle tiyatromuza yeni bir pencere açacağını söyleyebiliriz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder